EtienneGallery

Jon Kuhn & Mari Meszaros

8 t/m 24 oktober 2021

Jon Kuhn (1949) wordt beschouwd als een van de meest vooraanstaande glaskunstenaars ter wereld. Met werken die te zien zijn in meer dan 40 internationale musea, waaronder het Metropolitan Museum of Art, Vaticaan Museum, Carnegie Museum of Art, National Museum of American Art maar ook in de permanente collectie van het Witte Huis en honderden particuliere verzamelingen en openbare ruimten, hebben reeds talloze liefhebbers van zijn prachtige werken genoten. Waar de meeste kunstenaars werken met gesmolten of geblazen glas, werkt Jon Kuhn met koud glas dat wordt gesneden, gepolijst en verlijmd. Het resultaat is een sculptuur die het omringende licht absorbeert en het vervolgens weerkaatst en terug de ruimte in stuurt, zoals een fijne diamant. Geen twee zijn gelijk, en eenmaal gemaakt lijken ze van kleur en uitstraling te veranderen als je ze vanuit verschillende hoeken en belichtingen bekijkt. Het is Kuhn’s wens om door te gaan met het creëren van prachtige werken, elk uniek, die licht en vreugde brengen aan degenen die ze ervaren. ‘Mijn filosofische expressie in glas is altijd een reflectie geweest van een diepe fascinatie voor en onbekende connectie met Oosterse mystiek. Sinds kort concentreer ik mij op inspiraties uit verschillende persoonlijke, levensveranderende ervaringen. Het werk verwijst naar mijn passies voor architectuur, muziek, wiskunde en textiel - verder gevormd door de formele en grenzeloze overwegingen van structuur en kleur. De werken worden in zekere zin voor mij, en hopelijk voor de kijker, architecturale portalen naar een innerlijke wereld... mogelijk een helderder, duidelijker inzichtelijke wereld.’

Mari Meszaros ‘Zolang ik me herinneren kan, ben ik al gefascineerd geweest door de arrogante overlevingskracht van objecten, die tijd, geschiedenis en menselijke leven in zich dragen. In mijn werk verander ik levende mensen in ‘objecten’, in toekomstige documenten van hun huidige leven. Maar deze objecten zijn toch anders dan de archeologische vondsten in turf, ijs en conserveringsmiddelen. Van de gipsafdrukken die hun persoonlijke fysieke dimensies bewaren, maak ik sculpturen die eeuwige, universele menselijke gevoelens vertolken. Ik maak het van glas, een materiaal dat breekbaar is als de mens en sterk als de mensheid.’

Thitz

4 september t/m 3 oktober 2021

Thitz (1962) is een meester in het schilderen van een levendig stadslandschap. New York, Berlijn, Mumbai, Amsterdam, London, Venetie, hij schilderde alle grote metropolen in acryl en inkt over 'papieren tasjes' op canvas. De handvatten steken aan de rand van het beeld uit als identificatietegels. De ‘ tassen’ reizen van Thitz nemen ons mee naar verre landen en tijden waar we luchtig en zonder tijdsdruk kunnen reizen. Zijn schilderijen worden wereldwijd geëxposeerd.

Paul Balmer - Abstracts

17 juli t/m 22 augustus 2021

“Memories and Places” It is all about “remembering” the places I have been. The waterfall: Iceland. Countryside: Australia. Tropical Garden: Mediterranean. California….. During Covid all you could do was imagine those places. Paul Balmer

Paul Balmer - CityScapes

17 juli t/m 22 augustus 2021

Paul Balmer (1964) weet op prachtige wijze licht en atmosfeer te vertalen in werken met een avontuurlijk en rijk oppervlak. In zijn schilderijen zie je een combinatie van schetsmatige impressies en materieschilderkunst. Met deze combinatie brengt hij twee extremen van tijdsbeleving samen in zijn schilderijen: de vluchtige eerste indruk en zichtbare duurzaamheid. Daarachter lijkt een diep verlangen naar een tijdloze sfeer aanwezig te zijn. Een sfeer die de alles verbindende magie van een enkel moment voegt bij de duurzaamheid van de blijvende elementen in een stad of een landschap. Aarde, steen en beton die tot leven komen door licht en atmosfeer.

Zhuang Hong Yi

13 mei t/m 4 juli 2021

Het werk van Zhuang Hong Yi laat zich bekijken als een reis door de wereld. Waar Zhuang komt, worden nieuwe ervaringen en beelden opgedaan die tot uitdrukking komen in zijn schilderijen. Werk dat steeds in ontwikkeling is, zich verrijkt en daardoor verrast. Het laat zich niet naar nationaliteit indelen. In de schilderijen van Zhuang lees je het verhaal van zijn geschiedenis in China, het getuigt van een grote vakambachtelijke bekwaamheidheid in de manier waarop hij met zijn materialen omgaat. Aan de gemengde techniek waarvan hij zich bedient, met als basis rijstpapier, worden zijn ervaringen in o.a. Nederland steeds weer nieuwe technieken toegevoegd. Het maakt Zhuang Hong Yi met zijn onmiskenbaar eigen handschrift tot een belangrijk internationaal kunstenaar.

Pieter Obels

29 mei t/m 4 juli 2021

“Ik heb vooraf niet echt een plan als ik aan een sculptuur begin. Mijn beelden ontstaan spontaan en improviserend. Ik transformeer het weerbarstige Corten staal tot luchtige, vloeiende sculpturen. Het materiaal is voor mij ondergeschikt aan wat ik beeldend wil laten zien. Ik wil het staal laten dansen en bewegen zonder een vast ritme. Mijn werk kun je dan ook het beste ervaren door zelf in beweging te komen. Je ontdekt de sculptuur dan vanuit verschillende hoeken en standpunten. Op deze manier voel je de bewegingen van het staal”.

Pieter Obels

Andrej Jakab

30 april t/m 6 juni 2021

Andrej Jakab (1950) zoekt in zijn ontwikkeling naar inhoud van het van nature optische inhoudloze glas. Hij voegt aan het smetteloze materiaal oneigenlijke elementen toe. In veelal strakke vormen worden kleurnuances aangebracht door metaalpoeders toe te voegen en in te smelten. Na het slijpen en polijsten ontstaat in het object een wonderlijk spel van kleurschakeringen als het licht zich door het spectrum wentelt. Door nog extra lenzen in het oppervlak te slijpen ontstaan vervormingen in de decoratie die sterk variëren naarmate men een ander standpunt ten opzichte van het object inneemt.

The Protesters

9 oktober t/m 8 november 2020

Protesters: By Morag & David Reekie. In this short series of work, David Reekie and Morag Reekie, a father and daughter team, have collaborated around the idea of protesters and some general themes of protesting in today’s society. With these pieces we have combined glass making techniques that each of us has developed over the past few years. We have also combined our modelling skills and a shared use of colour whilst working on these figures. Their spiky appearance indicates their anger at the society around them and the placards show the reason for their distrust of government and the establishment at this present time.. These are figures that are hard to handle and control and they want things to change!

email call