EtienneGallery

Crystel Ceresa | Andrej Jakab

31 augustus t/m 29 september 2024

Het artistieke werk van Crystel Ceresa is geïnspireerd op alchemistische principes, waar fundamentele elementen samenkomen om diepgaande visuele en spirituele ervaringen te creëren. Met haar werk probeert ze het oneindige en het perfecte te verkennen, gesymboliseerd door de cirkel - een heilige ruimte waar energie samenkomt en waar materie en geest zich verenigen. Voortbordurend op de primitieve technieken van prehistorische kunstenaars, die hun mond en een rietje of botje gebruikten om pigmenten en speeksel te mengen, integreert Crystel Ceresa de airbrush in haar creatieve proces, waardoor moderne precisie wordt toegevoegd aan deze oude methoden. Bloemen, met name de pioenroos en de anemoon, nemen een centrale plaats in in haar kunst. De pioenroos, met haar weelderige schoonheid, vertegenwoordigt het vergankelijke en voorspoed, en biedt een belofte van liefde en succes. De anemoon, delicaat en kwetsbaar, symboliseert de kwetsbaarheid van het leven en tegelijkertijd veerkracht en bescherming.

De Slowaakse kunstenaar Andrej Jakab behoort tot die groep kunstenaars die sterke invloeden heeft ondergaan van de grote Tsjechische meester Vaclav Cigler. In die tijd dat Cigler aan de academie in Bratislava glas in architectuur doceerde heeft zich een groep kunstenaars rond hem gevormd die we nu aanduiden als de ‘Cigler School’. Hoewel Jakab nooit behoort heeft tot de school van Cigler, heeft hij wel vele jaren voor hem gewerkt. De invloed van Cigler is onmiskenbaar terug te zien in zijn werken. Vanuit strakke geometrische vormen is Jakab langzaam gegroeid naar beweeglijkheid. Niet zozeer in de vorm, die geometrisch blijft, maar naar de inhoud in het van nature optisch inhoudloze glas. Hij voegt aan het smetteloze materiaal oneigenlijke elementen toe. In zijn strakke vormen worden kleurnuances aangebracht door metaalpoeders, koper en bladgoud in te smelten. Na het slijpen en polijsten ontstaat in het object een wonderlijk spel van kleurschakeringen als het licht zich door het spectrum wentelt.

Tobias Møhl | Lila Farget | Jürgen Jansen

22 juni t/m 27 juli 2024

Ondergedompeld in een professionele omgeving van ontwerpers bij Zaventem Ateliers, wilde Lila een nieuwe benadering van glas ontwikkelen door een lichtgevend bas-reliëf te creëren in combinatie met bronsgieten, een techniek die heel dicht bij het glasgieten ligt. Deze wandsculpturen zijn ontstaan uit een studie van de golving van een waterdruppel. Het resultaat zijn ringen van gecontroleerde imperfectie die rustig eindeloos herhaald worden, waardoor het glas een zachte sensatie van beweging krijgt...

Tobias Møhl gebruikt Venetiaanse technieken op een Scandinavische manier, in plaats van op een Venetiaanse manier. Hij ziet de techniek als een middel om zijn persoonlijke expressie te verduidelijken en te verfijnen. ‘Ik heb gezocht naar eenvoudige details in glas die, wanneer ze in de juiste context worden gebruikt, een verfijning toevoegen aan het eindresultaat. Ik heb methoden onderzocht om los te komen van de traditionele patronen en om een nieuwe, meer organische expressie en stijl te ontdekken.’

Jürgen Jansen laat de klassieke penseelvoering achterwege op een doek dat verticaal op een ezel staat. Zijn schilderijen ontstaan tijdens een avontuur waarin hij een verbond aangaat met de zwaartekracht. Van bovenaf laat hij mengsels van harsen en oliën vloeien of druipen op houten panelen die op de vloer liggen. Kleuren versmelten of verzamelen zich, contouren vervagen of verscherpen. Laag voor laag worden vormen gevormd zonder hoeken of randen. In zijn motieven bloeit een kleurenwoede op die onwillekeurig naar een planten- en onderwaterwerelden leidt. Zijn schilderijen zien eruit als wonderen der natuur, maar ze zijn de kleurrijkste uitbloeiingen van zijn vakmanschap, die hij schitterend verzegelt met een laatste laag vernis.

Pieter Obels - Sculptures of Steel

9 mei t/m 16 juni 2024

Het prachtige werk van de Nederlandse beeldhouwer Pieter Obels (1968) mag zich verheugen in de warme belangstelling van een nationale en internationale clientèle. Hij laat zich inspireren door details uit de natuur, die hij al improviserend vereenvoudigt en uitvergroot. Met zijn natuurlijke gevoel voor ritme en harmonie werkt hij de groeivormen uit tot stalen objecten die treffen door hun intelligentie en eenvoud.

“Ik heb vooraf niet echt een plan als ik aan een sculptuur begin. Mijn beelden ontstaan spontaan en improviserend. Ik transformeer het weerbarstige Corten staal tot luchtige, vloeiende sculpturen. Het materiaal is voor mij ondergeschikt aan wat ik beeldend wil laten zien. Ik wil het staal laten dansen en bewegen zonder een vast ritme. Mijn werk kun je dan ook het beste ervaren door zelf in beweging te komen. Je ontdekt de sculptuur dan vanuit verschillende hoeken en standpunten. Op deze manier voel je de bewegingen van het staal”.

Michael Behrens - Random Shapes -

13 april t/m 26 mei 2024

Tijdens zijn studie aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht ontwikkelde Michael Behrens een voorliefde voor fotografie en schilderen, maar beeldhouwen werd zijn ware passie. In 2006 richtte hij zijn eigen studio op in Düsseldorf, waar hij nog steeds werkt en woont.

“Mijn visie was en is om objecten te creëren waarin je de energie van de natuur kunt zien en voelen”, zegt Behrens.

Behrens speelt met het idee van beweging en balans in massieve objecten van glas. De serie ‘Seaforms’ belichaamt decennia van persoonlijke zintuiglijke ervaringen boven en onder water. Bewust willekeurige maar sterke vormen omlijnen organische binnenstructuren, fluwelen en transparante oppervlakken wisselen elkaar af en creëren zo een dynamische harmonie van binnen en buiten. In de loop der jaren heeft Michael zijn exclusieve en opmerkelijke stijl ontwikkeld en is hij een van de meest erkende Duitse beeldhouwers in zijn vakgebied geworden.

Thitz - Utopia -

13 april t/m 26 mei 2024

Thitz (1962) is een meester in het schilderen van een levendig stadslandschap. Hij toont ons de wereld en neemt ons mee op zijn reis door de metropolen. Hij slaagt erin zijn stadsgezichten zo te karakteriseren dat ze gemakkelijk te herkennen zijn: New York, Parijs, Venetië, Amsterdam, London, hij schildert alle grote metropolen in acryl en inkt over ‘papieren tasjes’ op canvas. De handvatten steken aan de rand van het beeld uit als identificatietegels. De ‘ tassen’ reizen van Thitz nemen ons mee naar verre landen en tijden waar we luchtig en zonder tijdsdruk kunnen reizen.

‘Maar het is niet de echte architectuur die op de voorgrond treedt. Het zijn de mensen die ons aanspreken: ze lijken lichtvoetig, vrolijk, vredig en kleurrijk. Ze leven samen in een zeer kleine ruimte en zorgen voor elkaar, ook al hebben ze duidelijk een verschillende culturele achtergrond. Dit is niet de werkelijkheid, maar een ideale wereld. Menig stadsbewoner wordt een reus, menige wolkenkrabber een luchtkasteel. Thitz maakt de wereld voor zichzelf zoals het hem behaagt. Het is belangrijk dat u zich laat besmetten door deze positieve kijk op de wereld en op de mensen.’ Mira Hofmann M.A; cultural scientist

PreviewCollectie PAN Amsterdam

4 t/m 12 november 2023

PreviewCollectie voor de kunstbeurs PAN Amsterdam.

Wij nodigen u graag uit om de collectie die door de kunstenaars gemaakt is voor de kunstbeurs PAN Amsterdam te komen bekijken in onze galerie in Oisterwijk.

Thierry Feuz - Rain Garden -

7 oktober t/m 4 november 2023

De Oostenrijkse, in Geneve woonachtige, schilder Thierry Feuz (1968) brak begin deze eeuw internationaal door met zijn opvallende en zeer vitale schilderijen. Krachtig van kleur en gebaar, roepen ze een natuurlijke wereld op die tegelijk een vreemde en prikkelende kunstmatigheid over zich heeft. Hij werkt met ongebruikelijke schildersmaterialen als autolak en email en geeft zodoende zijn schilderijen een hoogglans die suggereert dat hij de natuur bekijkt door de ogen van onze kunstmatige en verstedelijkte wereld. ‘Ik probeer het universele van de natuur weer te geven door in organismen te kruipen, zoals je dat doet met een microscoop, maar ook het geheel te vangen in een kosmisch landschap. Van detail naar geheel en andersom. Zoom in, zoom uit. Dat vind ik fascinerend.’ De fantastische schilderijen die hieruit voortvloeien verdeelt Feuz in schitterende series met elk een eigen karakter.

Peter Bremers - Icebergs Revisited

7 oktober t/m 4 november 2023

Peter Bremers (1957) maakte in 2001 een reis naar Antartica. Het fenomeen van klimaatverandering was al bekend. De overweldigende schoonheid van de Zuidpool en later ook het noordelijke poolgebied gebruikte hij een drietal jaren als inspiratiebron voor zijn serie ‘Icebergs & Paraphernalia. Zijn glazen sculpturen waren een eerbetoon aan de natuur en haar eindeloze schoonheid. Mede door vragen van anderen, nam het verlangen toe om opnieuw ijsgebieden te bezoeken en een herwaardering van zijn ervaringen, met de kennis van nu, te transformeren. Nergens is het gemakkelijker de krimpende gletsjers van dichtbij te bezoeken als in IJsland. In vier bezoeken tot nu toe, leerde hij hoe de terugtrekking van de gletsjers accelereert. Het ijs smelt, beekjes smeltwater groeien tot rivieren en ijskristallen drijven rinkelend op het oppervlak Na ieder bezoek ontstonden er meer ideeën om het smeltend ijs uit te beelden. Ook deze vergankelijkheid is vol schoonheid en wonder. Van ijs naar water.

Fabrizius2 - Licht im Bild -

2 september t/m 1 oktober 2023

De eeneiige tweeling Irina en Marina Fabrizius werd in 1981 geboren in Kazachstan. Op negenjarige leeftijd emigreren ze naar Duitsland. Van 2000-2004 studeren ze schilderkunst aan de Freie Kunstakademie Nürtingen (FKN). Daarna vervolgen ze hun studie aan de gerenommeerde Kunstakademie Düsseldorf, waar ze zowel kunst als vrij schilderen studeren. Tijdens hun studie komen ze in aanraking met de ‘oude meester’ glaceertechniek. Ze beginnen deze techniek toe te passen in hun schilderijen en ontwikkelen een nieuwe manier van schilderen, waarbij ze samen, schouder aan schouder, de olieverf op glacerende wijze op hun doeken aanbrengen. Ze gebruiken twee penselen tegelijk, alsof ze één zijn. In hun schilderijen die ze gezamenlijk creëren en schilderen, schijnt het licht door de gelaagde olieglazuren heen. In 2015 waren ze de eerste afgestudeerden in de 250-jarige geschiedenis van de traditierijke Kunstakademie Düsseldorf die hun studie afsloten met een gezamenlijk schilderij.

Winnie Teschmacher - Japan Stories -

18 mei t/m 18 juni 2023

De cultuur van Japan boeit me mateloos. Ik dompel me graag onder in de boeken, beelden, tempels, tuinen, kunstwerken … en dan zijn er nog mijn Japanse reiservaringen. Eerlijk gezegd is het heel prettig elke keer weer een zijweg te pakken en ergens te belanden waar ik mijn ogen kan laven aan iets nieuws. Een plek van waaruit ik opnieuw naar de wereld kan kijken. Alles voelt dicht bij mijn wezen, terwijl de Japanse cultuur zo totaal verschillend is van de onze. Misschien maakt dat het juist zo verrassend en mysterieus. Japan is bij uitstek het land van ‘de leegte’. Het is een avontuur om door dat land, haar filosofie, haar verhalen en de inspirerende plekken te reizen. Om jullie mee te laten reizen, heb ik voor deze tentoonstelling een film gemaakt waarin ik meer vertel over mijn fascinatie voor Japan en hoe dat tot uitdrukking komt in mijn werken.

email call