john kiley

John Kiley (1973) raakte op jonge leeftijd al gefascineerd door de bol-vorm. Iets perfects creëren zoals een bolvorm of juist deze bol breken. Een gebroken bol; de randen nog steeds intact. Wat is eigenlijk mooier? Intact of in delen, binnenkant of buitenkant, vormen of schaduwen, reflectie en licht? Een ontdekkingstocht die Kiley dagelijks ondergaat en Kiley ook uitdaagt om in het materiaal glas tot het uiterste te gaan met zijn objecten. De transparantie van het glas laat de kijker door de verschillende gekleurde delen kijken die zijn samengevoegd tot één geheel. De breekbaarheid van het glas zorgt voor een spanning tussen de kijker, het object en de beeldhouwer, hopelijk bezorgdheid creërend voor iets dat tegelijkertijd sterk, mooi een breekbaar is. Als Kiley naar zijn objecten kijkt dan moet hij er telkens van overtuigt zijn dat het alleen mogelijk is om dit te creëren met glas. John Kiley begint al op 19-jarige leeftijd met glasblazen. Hij heeft 15 jaar gewerkt als assistent van o.a. Lino Tagliapietra, Dale Chihuly en Dante Marioni.